Iedereen weet dat het niet is toegestaan om op je telefoon te kijken onder het autorijden, ook in veel vakantielanden niet (zoals Duitsland, Italië en België). Maar ja, het is soms wel heel handig, zeker wanneer je Google Maps wilt gebruiken! Precies daarom kwamen Apple en Google met een handige oplossing: Android Auto en Apple CarPlay. Maar wat nou als je Android Auto er per ongeluk mee stopt onderweg? GSMpunt helpt jou weer op weg!

De verbinding met Android Auto wordt onderbroken

Je merkt het waarschijnlijk direct wanneer jouw Android Auto er mee ophoudt. De muziek stopt ermee en misschien nog wel belangrijker, de navigatie valt ineens stil. Met deze vijf tips ben je zo weer on the road en kun je weer gemakkelijk van A naar B rijden.

Heb je geen flauw idee wat Android Auto überhaupt is? Check dan deze website >>

1.   Check of je de juiste kabel gebruikt

Als jouw auto Android Auto ondersteunt, dan kan je jouw Android toestel zowel bekabeld als draadloos aansluiten. Natuurlijk is draadloos verbinden de makkelijkste oplossing, maar hierdoor is de kans wel aanwezig dat de verbinding niet altijd even stabiel is. Daarnaast laadt je telefoon ook niet op onderweg. Wil je graag een stabiele verbinding én dat jouw telefoon is opgeladen als je op jouw bestemming aankomt? Ga dan voor de optie met kabel.

Let er wel op dat de uitsparing van het telefoonhoesje groot genoeg is. Mocht deze te klein zijn voor de oplader, dan zal de kabel geen goede verbinding kunnen maken.

Gebruik je jouw Android Auto altijd al met draad, maar gebeurt het toch dat de verbinding verbroken is? Dan zou de fout best wel eens aan de kabel liggen. Het kan namelijk zo zijn dat het systeem de ene kabel wel ondersteund en de andere kabel niet. We raden je daarom ook aan om altijd gebruik te maken van de officiële kabel.


2.   Loop de updates na

Zowel voor de veiligheid als voor de werking van jouw telefoon en Android Auto, is het belangrijk om altijd up-to-date te zijn. Zorg ervoor dat zowel de Android Auto-app en de telefoon voorzien zijn van de laatste updates (lees hier waarom), dan weet je zeker dat het probleem daar niet ligt. Heb je alles bijgewerkt en werkt de app nog steeds niet zoals je zou willen? Dan kun je proberen om de app eens volledig van je telefoon te verwijderen en opnieuw te downloaden.

Volg dit stappenplan om te controleren of er updates voor jou klaar staan:

Stap 1: Open de Google Play Store

Stap 2: Ga naar je eigen profiel rechtsboven en klik op ‘Apps en apparaat beheren’

Stap 3: Ga naar ‘Apps updaten’ en kijk of er een update klaarstaat voor de app ‘Android Auto’


3.   Opnieuw opstarten

We noemden het hierboven al, het opnieuw opstarten van je telefoon. Het is geen cliché, want het werkt. Door de telefoon snel uit en weer aan te zetten, reset je als het ware je telefoon waardoor de eventuele bugs weg zijn. Naast je telefoon kan het ook handig zijn om het infotainmentsysteem van de auto eens opnieuw op te starten.

Als je toch dingen gaat resetten, dan kun je net zo goed ook de instellingen van de Android Auto app eventjes terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Dit kan gemakkelijk via de Android Auto-app op je telefoon. Door dit te doen wordt de eerstvolgende keer dat je gebruik gaat maken van de app, de auto opnieuw gekoppeld aan je telefoon.


4.   Zorg voor een schone oplaadpoort

Het probleem hoeft niet per se bij de kabel te liggen. Jij neemt waarschijnlijk net zoals iedereen je telefoon overal mee naar toe. Je stopt hem in je broekzak of mikt hem in je tas. Hierdoor stroomt de oplaadpoort vol met stof en andere soorten vuil, waardoor de kabel niet meer goed met je telefoon kan connecten. Het is dan ook verstandig om eens in de zoveel tijd de poort eens grondig schoon te maken.

Als je ermee aan de slag gaat is het wel verstandig om dit met beleid te doen. Als de oplaadpoort eenmaal beschadigd is, dan kan dat een duur geintje worden om te laten maken…

Vaak kun je de poort al gemakkelijk schoonmaken met een tandenstoker of een klein wattenstaafje. Check ook dit artikel met tips om je oplaadpoort schoon te maken >>


5.   Wis het tijdelijke geheugen

Normaal gesproken hoef je hier niet naar om te kijken, maar als niks van bovenstaande werkt, dan is dit nog een laatste redmiddel: het kan soms helpen om de cache van jouw Android-telefoon te wissen. Hier worden tijdelijke bestanden opgeslagen waar Android Auto vaak ook onder valt. Hier kun je zien hoe je je cache leegt op een Android-toestel >>


author-sign