Wist je dat wij Nederlanders procentueel gezien het meest op vakantie gaan? Elk jaar zoeken maar liefst 11 miljoen Nederlanders naar vliegtickets naar leuke bestemmingen. Dat komt neer op 60% van alle inwoners! Niet iedereen gaat al vliegend de hort op, maar een groot deel pakt zeker één keer per jaar het vliegtuig. Maar hoe zit het nou eigenlijk met al het geld wat hierbij komt kijken? Hoeveel impact hebben al die vluchten en vliegtickets op de Nederlandse economie?

Hoeveel levert Schiphol nou op?

De voorpret begint natuurlijk met het vergelijken van goedkope vliegtickets. Dikke kans dat wanneer je een vliegticket hebt gevonden, dat je in ieder geval Schiphol als een van de opties krijgt. Als grootste vliegveld van Nederland, heeft Schiphol uiteraard een impact op de Nederlandse economie. Er komen veel mensen die elk een paar honderd euro uitgeven voor hun vlucht.

Omdat vliegen op z’n zachtst gezegd niet goed voor het milieu is, moeten luchtvaartmaatschappijen hoge belastingen afstaan aan de Nederlandse overheid. Het is moeilijk exact te zeggen hoeveel Schiphol oplevert voor Nederland, er worden veel verschillende bedragen genoemd – vaak variërend van 9 tot aan 27 miljard euro. Uit onderzoek van economisch onderzoeks- en adviesbureau Decisio blijkt dat dit ‘maar’ 5,8 miljard euro te zijn, wat neerkomt op slechts 0,8% van het bruto binnenlands product. 

De invloed op ons milieu

De laatste jaren gaan er meer vluchten de lucht in dan ooit. Dit is natuurlijk erg makkelijk voor ons, alleen wat minder voor het milieu. Vliegtuigen gebruiken kerosine, een chemische stof die werkt als brandstof, net als benzine voor je auto. Als het vliegtuig vliegt worden er broeikasgassen uitgestoten. Dit draagt bij aan de opwarming van de aarde. Maar er komen nog meer schadelijke stoffen vrij tijdens een vlucht (waaronder stikstof en fijnstof), wat een negatieve impact heeft op de natuur en de lucht die wij inademen. Toch blijft het aantal vluchten groeien, terwijl er nog geen oplossing is voor deze problemen.

Op dit moment lijkt de enige oplossing minder vliegen te zijn. Maar hoe gaan we dit doen als we toch gewoon graag op vakantie willen?

Ligt de verantwoordelijkheid bij Schiphol?

Schiphol wordt veel gebruikt om over te stappen. Veel buitenlanders komen dus aan op Schiphol om vervolgens gelijk door te vliegen naar een ander land. Veel kleine vliegvelden vliegen namelijk niet in één keer naar Azië, maar op Schiphol gaan er wel veel vluchten naar andere continenten. Op Schiphol zijn 32% van alle reizigers overstap passagiers die niet eens het vliegveld verlaten. In landen zoals Frankrijk ligt dit percentage maar tussen de 6% en 11%. Een groot verschil dus.

Het heeft dus uiteindelijk veel impact op ons milieu en veroorzaakt veel geluidsoverlast terwijl je al hebt gelezen dat het uiteindelijk niet zoveel oplevert.

samenwerking

Bron hoofdfoto: Wouter Supardi Salari / Unsplash

author-sign